tisdag 27 mars 2012

Det kom ett brev

Det kom ett brev från en elev på Sanda Gymnasium i Huskvarna, hon går sista året på Barn och Fritidsprogrammet. Hon berättade att hon läser en kurs som kallas ”Fritid för funktionshindrade”, hon är intresserad i ämnet elöverkänslighet och skickade en mail till Elöverkänsligas Förening i Jönköpings län. Hon skrev ner 11 intressanta frågor som jag besvarade och allt slutade med att jag blev inbjuden till hennes klass och fick tala och visa bildspel om elöverkänslighet och dess vardag. Intresset bland de unga var stort och jag fick en hel del frågor, de flesta frågorna berörde den mobila delen, dess orsak och verkan.
(Det var andra året jag fått glädjen att föreläsa på samma gymnasium, men nu en ny klass.) Det är så roligt att träffa dessa ungdomar, tala om den verklighet och vardag som berör el- och strålningsöverkänsliga, det är så främmande för många i dagens samhälle.
Att få föra en dialog med dessa ungdomar och lyssna till deras frågor och funderingar är både roligt och mycket viktigt, en dialog att skapa en förståelse och kunskap.
Barn och ungdom som är framtiden, vissa börjar inse att det kan finnas ett förhållande mellan elektromagnetisk strålning och ohälsa, som huvudvärk, rastlöshet och trötthet. Deras mobila vardag är lika naturligt för dem som att äta och dricka, att ha mobilen under huvudkudden när de sover eller som en av dem sa, jag har två laddare i vägguttaget som är placerat intill sängen, där jag sover. När jag förklarade för henne om de elektromagnetiska fält som då skapades, förstod hon orsak och verkan. Försiktighetsprincipens budskap är Aoch O, hur påverkas jag av elektromagnetiska fält här och nu.
Egon Reiver

1 kommentar:

  1. Det var härliga rader att läsa Egon. Fint att du pratar med ungdomarna och fantastiskt att höra att dom lyssnar och bryr sig!

    SvaraRadera