lördag 2 februari 2013

Struntprat om trådlös teknik

Postat 2013/01/29 av Gunilla Ladberg

Det pratas otroligt mycket strunt om den trådlösa tekniken av folk som uppenbarligen inte har en aning om vad det är fråga om. Samt av Strålsäkerhetsmyndigheten som påstår att de ser till ”den samlade forskningen” och som i en debattartikel på SVT säger: ”Inget tyder på att trådlös teknik är farlig för barn”. (Och så stängde de för kommentarer innan jag hann svara.Grrr!)
BULLSHIT säger jag. Det finns mängder av forskning som visar påverkan på såväl människor som djur och växter. Sen finns det naturligtvis också mängder av forskning som INTE visar någon påverkan. Vilka tror du brukar vara med och betala sådan forskning? Rätt gissat: telekomindustrin.
Om man som jag har träffat många människor som är drabbade så är saken kristallklar. De elektromagnetiska signalerna från trådlös teknik kan störa kroppens likaledes elektromagnetiska signaler och ge många olika symtom. Och de som är känsligast drabbas förstås först. Här bara ett par exempel. (Fler finns i min bok Ett Vackert fängelse som handlar om människor som är så illa däran att de måste bo ute i skogen utan modern teknik.)
Två bröder fick våldsam migrän och näsblödningar när de började skolan. Ingen av dem hade haft något sådant förut. Hemma mådde de bra. När föräldrarna började förstå vad det var fråga om och skolan lyssnade och tog bort de trådlösa telefonerna upphörde alla symtom omedelbart.
En tioårig pojke blir så påverkad sedan skolan införde trådlös teknik att han får hjärtstörningar och blir helt utmattad. Han är en duktig elev och gillar skolan och skärper sig allt han kan under skoldagen men när han blir hämtad vid skolbussen sjunker han ihop och måste bäras därifrån.
En elvaårig flicka fick svår huvudvärk sedan skolan infört trådlös teknik. Till slut kunde hon inte gå i skolan alls. Till all lycka hittade föräldrarna en skola helt utan trådlös teknik. När hon gått där ett år sa hennes pappa: ”Jag har inte hört henne säga att hon har huvudvärk på hela året”.
En kvinna jag känner har just till sin sorg måst sluta sitt lärarjobb, hon tål inte skolmiljön längre. En annan har hastigt tvingats flytta hemifrån sedan en mobilmast satts upp nära hennes bostad.
Ja, så där skulle jag kunna hålla på. Och SSM säger: Inget tyder på… Kyss mig!

Av Gunilla Ladberg, hon är värd minst ett stort fång rosor – det hon skriver är fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar